جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

 دلایل ریزش ابرو چیست و چگونه می توان به مداوای ریزش ابرو پرداخت ؟

۳۲۷ بازديد

 دلایل ریزش ابرو چیست و چگونه می توان به مداوای ریزش ابرو پرداخت ؟

ابرو در زیبایی افراد نقش بسزایی دارد. ریزش ابروها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برای درمان ریزش ابرو باید علت اصلی آن را تشخیص داد و در جهت رفع آن بر آمد . ابرو بخشی از پیشانی است که با موهای نسبتاً زبری در بالای چشم‌ها قرار گرفته است. این بخش در زیبایی صورت نقش مهمی ایفا می‌کند.
علاوه بر این، نقش مهمی در حفاظت از چشم‌ها دارد. موهای ابرو مانع ورود آب، عرق و غبار پیشانی به چشم می‌شوند.چند ماهیچه نیز در این بخش از پیشانی وجود دارند که باعث ایجاد رفلکس‌ها و حرکت ابروها می‌شوند. بعضی از افراد به‌طور ژنتیکی ابروهای کم‌پشتی دارند. برای پرپشت کردن موهای ابروی این افراد کاشت ابرو توصیه می‌شود. البته این روش نیز مشکلاتی دارد زیرا ابروی پیوندی از ناحیه دیگری گرفته می‌شود.
از طرفی، رشد مو در نواحی دیگر بدن، مانند ابرو متوقف نمی‌شود و لازم است فرد ابرو را گهگاه کوتاه کند، اما گاهی افراد ناگهان متوجه کم‌پشتی ابرو می‌شوند و به دنبال دلایل بروز و پیشگیری از  آن هستند .

علت ریزش موی ابرو چیست؟

ریزش موی ابرو دلایل مختلفی دارد. یکی از آن‌ها برداشتن بیش‌ازحد ابرو با موچین است. اگر از موچین استفاده نمی‌کنید، ریزش ابرو بنا به یکی از دلایل زیر اتفاق می‌افتد .

  1. کمبودمواد مغذی : همان‌گونه که رژیم غذایی ناسالم موجب ریزش مو می‌شود، کمبود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌ها هم بر رشد ابرو تأثیر می‌گذارد و موجب ریزش آن می‌شود.
  2. مصرف دارو : مصرف داروهایی که یکی از عوارض جانبی آن‌ها ریزش مو است موجب ریزش ابروها و موهای دیگر بدن می‌شود. یکی از این موارد، داروهایی است که برای شیمی‌درمانی بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌شود
  3. مشکلات هورمونی : اختلالات هورمونی در زنان هم موجب نازک شدن ابروها می‌شود، مخصوصاً اگر به لحاظ ژنتیکی مستعد ریزش مو باشند. داروهای دیگر هم که در فعالیت هورمونی اختلال ایجاد می‌کنند موجب ریزش ابرو می‌شوند.
  4. اختلالات خودایمنی: اختلالات خودایمنی متعددی موجب ریزش موی ابروها می‌شوند. درواقع، ریزش مو یکی از علائم شایع بیماری‌های خودایمنی است. شایع‌ترین این اختلالات که موجب ریزش موی ابرو می‌شوند، عبارت‌اند از :
  • آلوپسی آره آتا : در این عارضه، بدن به فولیکول مو حمله می‌کند و موجب ریزش مو در نواحی مختلف می‌شود. اگر آلوپسی در ابروها اتفاق بیفتد، بخشی یا کل ابروها می‌ریزند. ریزش موی ناشی از آلوپسی ابرو شاید دائم باشد اما در اکثر افراد این عارضه موقت است. برخی از افراد در زمان‌های مختلف دچار ریزش مو می‌شوند و دوباره موها رشد می‌کنند اما برخی دیگر فقط یک‌بار دچار این عارضه می‌شوند.
  • لوپوس : یکی از علائم این اختلال خودایمنی، ریزش مو است و یکی از نواحی ابتدایی بدن که دچار آن می‌شود، ابرو است
  • عوارض پوستی : افراد مبتلا به اگزما یا درماتیت آتوپیک دچار خارش در ناحیه ابرو و ریزش مو می‌شوند. پسوریازیس و درماتیت سبورئیک هم منجر به ریزش مو در خط ابرو می‌شوند، البته اگر آن ناحیه دچاربیماری شده باشد. درماتیت تماسی هم موجب ریزش ابروها می‌شود.زائده‌های پوستی مانند خال‌ها حتی اگر بدخیم نباشند، اگر در ناحیه ابرو ایجاد شوند موجب ریزش تکه‌هایی از موی ابرو می‌شوند .
  • مشکلات تیروئیدی : کم‌کاری تیروئید، عارضه‌ای است که در آن غده تیروئید به‌اندازه‌ای که باید فعال نیست و معمولاً یکی از علل نازک شدن ابرو است. این عارضه علائم زیادی مانند خشک شدن پوست، خستگی شدید و افزایش وزن ناگهانی دارد نازک شدن موها ازجمله ابرو در مراحل بعدی کم‌کاری تیروئید مشخص می‌شود. ریزش موی ابروها قابل‌توجه‌تر از بخش‌های دیگر است زیرا موی ابرو کم‌حجم‌تر از موهای سایر نقاط بدن است .البته تنها علت نازک شدن ابرو اختلال در غده تیروئید نیست اما ریزش ابرو در اثر کم‌کاری تیروئید، الگوی بسیار مشخصی دارد. ریزش مو یا نازک شدن ابرو معمولاً در لبه خارجی یا یک‌سوم خارجی ابرو اتفاق می‌افتد .
  • اثر زخم : حوادث یا سوختگی‌های روی صورت ممکن است منجر به به‌جا ماندن اثر زخم و از بین رفتن دائم ابرو شوند .
  • افزایش سن : موهای ابرو هم مانند موهای نقاط دیگر بدن با افزایش سن می‌ریزند .
  • بیماری هانسن : احتمالاً آن را با نام جذام یا خوره می‌شناسید. اگر ناحیه ابرو را درگیر کند موجب ریزش موی ابروها می‌شود .
  • عمل جراحی : گاهی ممکن است بیمار بعد از جراحی و به علت استفاده از داروی بیهوشی هالوتان دچار ریزش ابرو، مژه و... شود. این مشکل نیز موقتی است و نگرانی ندارد .

چگونه می‌توان ریزش ابرو را درمان کرد؟

  • تغییر در رژیم غذایی : مصرف روزانه اسیدفولیک، مواد معدنی مانند گوگرد، و ویتامین‌های A ،B3
    و E را افزایش دهید. در این غذاها می‌توان این مواد را پیدا کرد: تخم‌مرغ، بوقلمون٬ هویج٬ کلم بروکلی٬ پیاز٬ هلو و فلفل.
  • روغن کرچک و روغن رز ماری: هر دوی اینها می‌توانند استفاده شوند و پیدا کردن آنها آسان است، این روغن‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی و یا عطاری‌ها یافت می‌شوند. کاری که باید انجام دهید این است: یک تکه پنبه را با روغن مرطوب کنید و هر صبح و عصر روی ابروهای‌تان بمالید. اگر شما این کار را هر روز انجام دهید، رشد ابروهای‌تان تحریک خواهد شد.
  • ماساژ با روغن زیتون: شما می‌توانید این کار را قبل از خواب انجام دهید. فقط یک تکه پنبه را با کمی روغن زیتون مرطوب کنید و روی ابرو بمالید.
  • وازلین: وقتی عصر به خانه بازمی‌گردید، اولین چیزی که شما باید انجام دهید این است که همه آثار ریمل مژه و ابرو و آرایش چشم و مژه‌های‌تان را پاک کنید. سپس مقداری وازلین روی ابروها و مژه‌های‌تان بمالید. وازلین رشد موهای ضخیم‌تر و محکم‌تر را تحریک می‌کند .
  • عدم استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی بهداشتی : در صورتی که می خواهید ابروهای خود را با استفاده از لوازم آرایشی مانند مداد ابرو بهتر نشان دهید، همیشه مراقب بوده و به آرامی از مداد خود استفاده کنید تا کمترین آسیب ممکن به ابروهای شما وارد شود. علاوه بر آن همیشه مداد را در جهت رویش ابروها به کار برید.
  • شانه کردن ابروها : رشد ابروها با شانه کردن آن ها بهتر شده و به همین دلیل متخصصین آرایشی بهداشتی معتقدند که برای داشتن ابروهایی پر پشت تر می بایست هر روز آن ها را شانه کنید. برای این کار توجه داشته باشید که ابروها باید در جهت رشد موها شانه شوند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.